Najzdrowsze warzywa i owoce

Wszystkie warzywa i owoce są zdrowe, bo spośród produktów żywnościowych zawierają najwięcej witamin oraz soli mineralnych, łatwo przyswajalnych przez organizm. Niestety jemy ich wciąż za mało. Jeśli zamierzasz to zmienić, dowiedz się, na które z nich powinieneś zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Warzywa:

  • Żółte, pomarańczowe i czerwone – źródła karotenoidów

Marchew, papryka, dynia i kukurydza to skarbnice beta-karotenu, który jest niezbędny, jeśli chcemy na długo utrzymać dobry wzrok. Poprawia on też wygląd skóry, chroni ją przed szkodliwym promieniowaniem i przedwczesnym starzeniem. O wiele lepiej dostarczać go sobie właśnie z warzyw i owoców, niż popularnych suplementów diety. Czerwona papryka oraz pomidory zawierają ponadto barwnik likopen, silny antyutleniacz, który chroni przed zmianami nowotworowymi, szczególnie przed zachorowaniem na raka prostaty, szyjki macicy oraz czerniakiem. Zmniejsza on także ryzyko rozwoju miażdżycy i wystąpienia zawału. 

  • Dyniowate

Skoro już o dyni mowa, warto wziąć pod lupę pozostałe warzywa z rodziny dyniowatych. Kabaczek, cukinia, patisony, ogórki, a także melon i arbuz. Trzy ostatnie zawierają bardzo dużo wody, mają więc silnie właściwości nawilżające. Dyniowate są bogate w prowitaminę A (wspomniany beta-karoten) oraz witaminy z grupy B, które wspierają pracę układu nerwowego i działają odstresowująco. 

  • Zielonolistne i zielone

Jarmuż, szpinak, brukselka, brokuły, sałata, zielony groszek, szparagi, ogórki, cukinia, koper, kiełki, natka pietruszki – wszystkie wymienione warzywa traktujmy jako źródło witamin C i E oraz cennych minerałów – żelaza, potasu, magnezu. Podobnie jak żółte i pomarańczowe warzywa, także zielone obfitują w karotenoidy, jednak ich barwa jest kamuflowana przez silniejszy barwnik – chlorofil. To dzięki niemu zielone warzywa mają silne właściwości oczyszczające. Poleca się przyrządzać z nich koktajle dietetyczne i detoksykacyjne. 

  • Ziemniaki

W naszym kraju ziemniaki często uważane są za zapychacz do obiadu i mało kto przygląda się na co dzień ich wartościom odżywczym. Tymczasem mają ich wiele. Zaliczyć do nich trzeba witaminę C, beta-karoten, potas, fosfor, wartościowe białko, łatwo przyswajalną skrobię oraz błonnik. Kartofle powinniśmy też przestać winić za przybieranie na wadze. Bez dodatku sosów, ciężkich omast i tłustego mięsa, same ziemniaki nie przyczynią się w żaden sposób do skoku kilogramów. Tradycyjne ziemniaki choć od czasu do czasu zastępujmy ich słodkimi odmianami – batatami. Są one jeszcze bogatsze w składniki odżywcze, między innymi w karotenoidy, wapń, potas, żelazo, witaminy z grupy B i witaminę E. 

  • Kiszone

Kiszonki zawierają dwa razy więcej witamin i innych substancji odżywczych, niż ich surowe odpowiedniki. Obfitują głównie w witaminę C i witaminy z grupy B. Dzięki powstawaniu kwasu mlekowego podczas procesu kiszenia, kiszone warzywa wpływają pozytywnie na florę bakteryjną jelit i pomagają oczyścić organizm z toksyn. 

  • Korzeniowe

Buraki wpłyną na obniżenie ciśnienia, rozprawią się z wirusami, zaktywizują procesy krwiotwórcze i dostarczą nam całej masy minerałów oraz kwasu foliowego. Seler oczyści organizm i wspomoże odchudzanie. Korzeń pietruszki wyreguluje procesy trawienne i wpłynie pozytywnie na pracę nerek. Nie zapominajmy też o wspomnianych już ziemniakach i marchwi. 

  • Strączkowe

Nasiona warzyw strączkowych mają wielu zwolenników, ale tyle samo przeciwników. Nie może ich jednak zabraknąć w diecie wegan i wegetarian, w której są głównym źródłem białka (szczególnie soja i jej przetwory). Nawet jeśli jemy mięso, dobrze przygotowane strączki warto i tak włączyć do diety, ze względu na wysoką zawartość błonnika oraz soli mineralnych. 

  • Cebula i czosnek

Jako naturalne antybiotyki mają silne działanie odkażające, przeciwzapalne i antybakteryjne. Zawierają fitoncydy (obecne w związkach lotnych) i kwercetynę, pochodne flawonoidów, które chronią organizm przed infekcjami i normalizują na pracę układu krążenia. Spożywanie cebuli i czosnku wpływa zbawiennie na skórę i jej przydatki, dzięki zawartości siarki.


Owoce:

  • Czerwone późnojesienne

Jarzębina, rokitnik, żurawina, dzika róża – stanowią bogactwo łatwo przyswajalnej witaminy C (zwłaszcza dzika róża), beta-karotenu oraz garbników i flawonoidów. Podnoszą odporność, działają przeciwwirusowo, ograniczają stany zapalne dróg oddechowych, obniżają cholesterol, wspomagają pracę nerek, hamują przedwczesne starzenie się skóry, chronią żołądek i wątrobę. Nadają się idealnie na wszelkiego rodzaju przetwory, od dżemów i konfitur, przez galaretki, soki, aż po nalewki. 

  • Cytrusy

Mają dużo błonnika, potasu i witaminy C. Łatwo przywracają równowagę wodno-elektrolitową organizmu, oczyszczają, przyśpieszają przemianę materii, ułatwiają odchudzanie, obniżają ciśnienie krwi. Jedzmy cytryny, pomelo, pomarańcze i grejpfruty zostawiając na nich możliwie najgrubszą warstwę białego nabłonka, bo choć nadaje gorzki smak, to zawiera też najwięcej pektyn. 

  • Ciemne

We wszystkich owocach o ciemnej barwie – czerwonej, niebieskiej, fioletowej – upatrujmy źródeł cennych antyoksydantów, substancji czynnych, które działają głównie przeciwnowotworowo. W skórkach i miąższu ciemnych owoców znajdziemy antocyjany, antyoksydacyjne barwniki. Chronią one oczy, skórę i inne narządy przed ekspansją wolnych rodników. Dostarczymy ich sobie jedząc między innymi jagody, jeżyny, czarną i czerwoną porzeczkę, ciemne winogrona, żurawinę, granaty czy wiśnie. 

  • Jabłka

Zdrowa dieta owocowo-warzywna, szczególnie Polaków, nie może obejść się bez jabłek. Owoce te mają właściwości oczyszczające, usprawniają perystaltykę jelit, działają antymiażdżycowo i likwidują zaparcia. W miarę możliwości jedzmy nieobrane jabłka, gdyż tradycyjnie w skórce zawiera się najwięcej pektyn. Egzemplarze kupowane w markecie należy jednak przed konsumpcją dokładnie umyć. 


Elżbieta Gwóźdź

Porada dnia

Arbuz na odchudzanie

Ten słodki letni owoc jest wspaniałym środkiem dietetycznym: przyspiesza metabolizm, oczyszcza organizm z toksyn i przeciwdziała utlenianiu złego cholesterolu.

Polecane

Losowe

Najnowsze

Sanevita.pl | Wybierz zdrowie!