Jak prawidłowo biegać?

Od kilku ładnych lat bieganie jest jednym z najpopularniejszych sportów uprawianych amatorsko. Stało się ono tak powszechne, że dostęp do dobrej jakości sprzętu dla biegaczy jest teraz udziałem wszystkich.

Ciągle ktoś udziela też wskazówek na temat jak biegać bezpiecznie i skutecznie. Dla początkujących to cenne rady, bo wielu z nich myśli, że wystarczy wyjść z domu i zacząć biec. W pewnym sensie to oczywiście prawda, ale garść przynajmniej podstawowej wiedzy uczyni nasz trening przyjemniejszym i bardziej efektywnym. 

Pomyśl, po co to robisz

Jeśli wybieramy bieganie tylko dlatego, że jest modne, lepiej sobie odpuścić. Rzecz jasna już na początku może się okazać, że bieg sprawia nam autentyczną przyjemność. Ale bieganie wyłącznie po to, by pochwalić się tym faktem na portalu społecznościowym lub mieć imponujący strój biegowy nie zwiastuje zbyt długiej przygody z tym sportem. 

Choć pozornie każdy powód do biegania jest dobry, warto go przemyśleć. Czy biegamy po to, by schudnąć? A może dla kondycji? Jeśli to drugie, to kolejne pytanie brzmi – czy chcemy ją przywrócić po paru latach przerwy w aktywnościach sportowych czy też nigdy wcześniej nie paliło nam się do wysiłku fizycznego? To ważne, bo pomoże dostosować odpowiedni plan biegowy – długość, intensywność i częstotliwość biegów, a także wybrać najlepszą dietę. 

Zrób to na spokojnie

Jeden z podstawowych błędów początkujących biegaczy to robienie wszystkiego na maxa. Wychodzą na pierwszy trening i próbują biec najszybciej i najdłużej jak się da. Zawsze kończy się to niebywałym zmęczenie, zadyszką i do niczego nie prowadzi. Organizm nie jest przyzwyczajony do tego typu wysiłku. Z początku biegać należy wolno i bez zakładania sobie jakichkolwiek wyników. Powinniśmy wręcz zacząć od marszobiegu oraz truchtu i pozwolić sobie na krótki wysiłek, na przykład do 30 minut. 

Nie warto też kupować przed pierwszym treningiem jakiegokolwiek profesjonalnego obuwia czy odzieży technicznej. Od biedy możemy wybiec nawet w starych adidasach i zwyczajnym dresie. Chodzi o to, by sprawdzić czy bieganie jest dyscypliną dla nas – czy sprawia nam przyjemność ten rodzaj ruchu i czy dobrze się przy tym czujemy. 

Systematyczność to podstawa

Obojętnie jaki mamy cel – nabranie formy, zrzucenie kilku kilo, udział w maratonie – tylko systematyczne bieganie umożliwi nam jego osiągnięcie. Na początku nie biegajmy częściej niż trzy razy w tygodniu, najlepiej co drugi dzień. Po dojściu do wprawy, możemy włączyć jeden dodatkowy trening tygodniowo. Wychodząc od 30-minutowego treningu, co tydzień wydłużajmy go o kilka minut. Na etapie większego zaawansowania włączmy interwały (co pomoże nam zwłaszcza w schudnięciu). W końcu nadejdzie też moment, w którym pomyślimy o nowych butach i odzieży. Pod tym względem jest w czym wybierać, ale zawsze kupujmy sprzęt, który w punkt odpowiada naszym potrzebom, nic ponad to. Buty do biegania nie muszą być drogie. Wystarczy, że będą dla nas wygodne, w odpowiednim rozmiarze i dostosowane do kształtu stopy. Warto zainwestować poza tym w odzież do biegania, która ochroni nas przed utratą ciepła, a jednocześnie zapobiegnie przegrzaniu. Strój dobierajmy do warunków pogodowych. 

A skoro już o pogodzie mowa, to dobrą porą roku, by sprawdzić czy polubimy bieganie jest wiosna. Możemy się wówczas zaprzyjaźnić z tym sportem w komfortowych warunkach atmosferycznych, więc na bieganie jesienią i zimą będziemy lepiej przygotowani. Bowiem nawet wtedy o wiele lepiej jest biegać na świeżym powietrzu niż na bieżni w zamkniętym pomieszczeniu. 

Wsłuchaj się w siebie

Wszystkie wskazówki, jakie usłyszymy na temat prawidłowego biegania konfrontujmy z naszymi wewnętrznymi potrzebami. To, że nauczyliśmy się już biegać ponad godzinne dystanse, nie znaczy, że danego dnia nie możemy przebiec jedynie 30 minut. 

Choć bieganie promuje się jako sport, dzięki któremu można rozwinąć się towarzysko, nie musimy trenować z innymi osobami. Wielu ludzi biega samotnie, by w ten sposób oczyścić umysł i się wyciszyć. 

Pojawia się też kwestia tego, kiedy najlepiej biegać. Większość mówi, żeby robić to rano, bo wówczas w ciągu dnia mamy lepszy metabolizm. Prawda jest jednak taka, że jeśli wolimy trenować wieczorem lub popołudniu, powinniśmy robić to właśnie wtedy. Zwłaszcza, że bieganie musimy pogodzić z licznymi obowiązkami. 

 

 

Nie lekceważ zaleceń dietetycznych

W tym przypadku warto natomiast słuchać specjalistów. Początkujący biegacze popełniają szereg błędów żywieniowych. Na przykład wybiegają rano na czczo, a powinni zjeść coś niedużego, co da im zastrzyk energii. Inni zabierają się za trening zaraz po posiłku, co zwiastuje kolkę i inne problemy żołądkowe (najlepiej zacząć 1,5-2 godziny po jedzeniu). Jeszcze inni nie zastanawiają zupełnie nad tym, co kładą na talerzu, a w zależności od pory biegania powinny być to inne składniki (przykładowo po bieganiu wieczornym jedzmy lekki posiłek białkowo-tłuszczowy). 

Nie tylko bieganie

Rozgrzewka i rozciąganie muszą stanowić integralne części każdego treningu. To pozwoli nam oddalić ryzyko kontuzji w czasie wysiłku oraz późniejszych powikłań. Poza tym sprawi, że nasz trening będzie bardziej efektywny. 

Jeśli masz wątpliwości 

Skonsultowanie się z lekarzem i wykonanie podstawowych badań kontrolnych przed wejściem na ścieżkę sportu nie zaszkodzi. Zwłaszcza jeśli długo prowadziliśmy mało aktywny tryb życia, mamy nadwagę lub dawno nie robiliśmy badań profilaktycznych. 

Porada dnia

Jak leczyć zatrucie pokarmowe?

Pij jak najwięcej wody lub mocnej, czarnej herbaty. Unikaj mleka, kawy, napojów gazowanych i ziół. Nawet jeśli dolegliwości ustępują, jedz wyłącznie lekkie potrawy: krakersy, chleb z masłem, kleiki.

Polecane

Losowe

Najnowsze

Sanevita.pl | Wybierz zdrowie!