Dieta zdrowa dla zębów

Jest wiele sposobów na to, aby mieć zdrowe i mocne zęby. Nie wystarczy jedynie codzienne szczotkowanie.

Wydawałoby się, że aby mieć mocne i zdrowe zęby, wystarczy dbać o higienę jamy ustnej i regularnie chodzić do dentysty. Nic bardziej mylnego. Wpływ na stan zębów ma również dieta. Produkty spożywcze można podzielić z tego punktu widzenia na te, które wywierają pozytywny wpływ na zdrowie zębów, oraz na te, które są dla nich szkodliwe. Sprawdźmy, co warto jeść, aby mieć zdrowe i mocne zęby.

 

Wpływ owoców na zdrowie zębów

Nie od dziś wiadomo, że owoce zawierają wiele cennych składników odżywczych, między innymi witaminę C. Nie wszystkie jednak w tym samym stopniu wpływają na zdrowie zębów. W owocach znajduje się cukier, który działa na bakterie jak magnes i sprzyja powstawaniu próchnicy. Wiele cukru mają winogrona i czereśnie, a także cytrusy, które oprócz tego zawierają osłabiające szkliwo kwasy. Nie znaczy to oczywiście, byś rezygnował/a z jedzenia tych owoców. Warto jednak zachować umiar, pamiętając, że cukier i kwasy wpływają niekorzystnie na stan zdrowia zębów. To samo dotyczy owoców z małymi pestkami, które mogą uszkadzać dziąsła i utkwić w przestrzeniach międzyzębowych, skąd trudno je usunąć.

 

Jabłka – najzdrowsze dla zębów

Najlepsze dla zębów są jabłka. Mają stosunkowo niewiele cukru, zawierają cenne składniki odżywcze i oczyszczają w sposób naturalny jamę ustną. Przy jedzeniu jabłka w jamie ustnej wydziela się więcej śliny, wypłukującej resztki pokarmowe spomiędzy zębów oraz z innych trudno dostępnych miejsc. Ślina ponadto jest naturalnym zabezpieczeniem przed ujemnym działaniem kwasów.

 

Jak jeść inne owoce?

Jak już wspomnieliśmy, należy jeść wszystkie owoce, zachowując umiar. Ale warto również wspomnieć w tym miejscu o innej bardzo ważnej wskazówce. Owoce bogate w kwasy i zawierające dużo cukru najlepiej spożywać nie małymi porcjami co jakiś czas, lecz od razu, za jednym razem. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko próchnicy. Po spożyciu owoców należy odczekać co najmniej pół godziny przed umyciem zębów. Soki owocowe, a także inne słodkie napoje zaleca się pić przez słomkę. Zaopatrz się także w nić dentystyczną – dzięki niej skutecznie usuniesz pozostałości pokarmowe zalegające między zębami.

 

Co oprócz owoców?

Oprócz owoców, a zwłaszcza jabłek, warto jeść ryby, które mają znaczny wpływ na stan zdrowia zębów, a także takie warzywa, które w sposób naturalny usuwają osad z płytki nazębnej i chronią przed próchnicą, np. kalarepę, marchew, rzodkiewkę czy seler. Gryzienie twardych warzyw jest bardzo korzystne dla dziąseł.

Szukasz porad dotyczących dbania o zęby? Wiele cennych wskazówek znajdziesz na stronie multirelation.com/.

 

Porada dnia

Ciepłe okłady na bóle zatok

Masz problem z zatokami? Połóż na twarz gorący kompres, trzymając go przez 5-10 minut, dopóki ból nie będzie mniejszy. Stosuj tak często, jak potrzebujesz.

Polecane

Losowe

Najnowsze

Sanevita.pl | Wybierz zdrowie!