Dieta cholesterolowa – co jeść, aby obniżyć cholesterol?

Wysoki poziom cholesterolu prowadzi do choroby miażdżycowej i może stać się przyczyną zatorów w żyłach i tętnicach. Można temu przeciwdziałać za pomocą właściwie dobranych leków, a przede wszystkim – odpowiednio dobranej diety.

Pierwsze efekty kuracji widać już po około 3 miesiącach jej stosowania, ale musimy wiedzieć, że powinna ona trwać znacznie dłużej, często do końca życia.

 

Podstawa diety antycholesterolowej

Dieta cholesterolowa, nazywana również dietą antycholesterolową, opiera się na eliminowaniu lub choćby ograniczeniu spożycia produktów bogatych w tzw. zły cholesterol (frakcja LDL). Nie można całkowicie wykluczyć cholesterolu z diety człowieka, ponieważ jego frakcja „HDL”, tj. dobry cholesterol, jest ważna dla zachowania właściwej kondycji zdrowotnej i prawidłowego działania ważnych narządów.

W przypadku diety antycholesterolowej konieczne jest wyeliminowanie z codziennych posiłków tłuszczy trans, które znajdują się w:

  •     margarynach,
  •     słodkich bułkach i ciastkach,
  •     produktach wysoko przetworzonych, np. fast foodach,
  •     słodyczach.

Zasadniczo w diecie antycholesterolowej ważne jest regularnie spożywanie posiłków, co najmniej 5 w ciągu dnia, w odstępach co 2-3 godziny. Mięso i warzywa najlepiej przyrządzać na parze lub w folii. Pacjenci walczący z hipercholesterolemią powinni nawadniać intensywnie organizm, pijąc około dwóch litrów wody dziennie.

 

Czego unikać w diecie cholesterolowej?

Jeśli w wynikach badań laboratoryjnych pacjenta wykryty zostanie wysoki poziom cholesterolu całkowitego, a zwłaszcza zbyt wysoki poziom frakcji LDL, dieta cholesterolowa staje się koniecznością. Pacjent powinien w pierwszej kolejności wyeliminować ze swojego jadłospisu:

  •     tłuste mięsa, w tym wieprzowinę, kaczkę, gęsinę,
  •     tłuste wędliny i podroby,
  •     margarynę,
  •     tłustą śmietanę i ser żółty,
  •     słodycze.

Dietetycy i lekarze zalecają pacjentom unikanie picia alkoholu i palenia papierosów.

 

Z czego komponować posiłki obniżające cholesterol?

Przy prowadzeniu diety cholesterolowej zamiast tłustego mięsa powinniśmy wybierać chudy drób, indyka, cielęcinę czy czerwone mięso – wołowinę. Należy ograniczyć smażenie potraw na rzecz pieczenia czy grillowania bez dodatku tłuszczu. Do potraw dodajemy dobre tłuszcze roślinne - oliwę z oliwek, olej lniany czy słonecznikowy. W diecie antycholesterolowej ważne jest spożywanie wartościowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, znajdujących się w migdałach czy orzechach. Na stałe do jadłospisu pacjenta walczącego z wysokim poziomem cholesterolu muszą być wpisane ryby. Powinny one znaleźć się na stole minimum trzy razy w tygodniu, ponieważ zawierają kwasy omega 3 i 6, skutecznie obniżające poziom trójglicerydów. Warto też wprowadzić do diety produkty strączkowe. Wbrew stereotypom w ramach diety cholesterolowej można spożywać jajka – nawet do 5 sztuk tygodniowo.

Za pomocą tylko samej diety cholesterolowej można obniżyć poziom cholesterolu we krwi o 15 proc. Jeśli połączymy ją z aktywnością fizyczną, znormalizujemy swój profil lipidowy.

Porada dnia

Domowe sposoby na wysypkę

Posmaruj zmienione miejsca cienką warstwą oliwy, żelem aloesowym lub naparem z rumianku. Ulgę przyniesie również kąpiel w ciepłej wodzie z dodatkiem płatków owsianych.

Polecane

Losowe

Najnowsze

Sanevita.pl | Wybierz zdrowie!