Aktywny senior - zajęcia zorganizowane czy własny trening?

Ruch jest ważny w każdym wieku i jedynie określone dolegliwości zdrowotne mogą wymagać jego ograniczenia. Jeśli twój lekarz nie zabrania ci wykonywać ćwiczeń, a nawet do nich nakłania, nie powinieneś z nich rezygnować. Przedstawiamy poniżej kilka form aktywności fizycznej dla każdego seniora.

Trening własny seniora

Większość seniorów nie ukończyła kursów na akademii wychowania fizycznego, więc gdy wybieramy ten rodzaj aktywności, należy wykazać się należytą rozwagą i spokojem. Nie wolno od razu wymagać od siebie niemożliwego, gdy od początku emerytury nie wstawało się z fotela. Na początek proponujemy coś lekkiego, na wzmocnienie mięśni, bez niepotrzebnego obciążania kości i stawów. Takie wymagania spełniają jedynie rowery dla starszych. Rowery trójkołowe są doskonałym pomysłem dla każdej osoby, która zmaga się z dolegliwościami charakterystycznymi dla wieku starczego. Ich lekka, a jednocześnie stabilna konstrukcja opiera się na trzech kołach. Upadek z takiego roweru jest praktycznie niemożliwy. Wykonywanie manewru skręcania i zatrzymania się nie sprawia kłopotu dzięki dwukołowej osi z tyłu roweru. Jazda na rowerze trójkołowym będzie przyjemnością dla każdego.

 

Zajęcia zorganizowane dla osób starszych

Równie dobrym pomysłem będą grupowe zajęcia dla seniorów. Co ważne, aktywności takie są bardzo często organizowane przez domy kultury i organizacje pozarządowe. Osoba starsza może z nich korzystać nieodpłatnie lub za drobną sumę. Aktywność powinna być nadzorowana przez trenera, który jako specjalista będzie umiał dopasować rodzaj aktywności do możliwości danej osoby. Poza tym w przypadku, gdy pojawią się jakieś problemy, trener może szybko zareagować. Takie ćwiczenia to również doskonała okazja do poznania nowych osób, co dla samotnych seniorów może mieć niebagatelne znaczenie.

 

Aktywny senior pod stałą kontrolą

Kontrola, o której wspominamy w nagłówku, nie powinna być zbyt daleko posunięta. Nie trzeba po każdym treningu konsultować się z lekarzem lub pielęgniarką. Powinniśmy raczej monitorować organizm i zachowanie osoby starszej. Najpierw niech sam senior dokładnie obserwuje swoje reakcje na wysiłek fizyczny i w razie jakiegokolwiek niepokojącego objawu niech spokojnie skończy trening. Takimi objawami mogą być mdłości, zawroty głowy, ciemnienie bądź zamglenie obrazu, ale również wzmożone pocenie się czy mocne bóle.

Wystąpienie takich objawów nie jest powodem do konsultowania się z lekarzem, ponieważ towarzyszą one często wysiłkowi fizycznemu, zwłaszcza gdy organizm nie jest do niego przyzwyczajony. Wystarczy zwolnić tempo lub skrócić trening. Dopiero w sytuacji, gdy po przerwaniu treningu niepokojące objawy nie ustępują, należy zgłosić się do specjalisty.

 

Jak widać, wybór jest bardzo indywidualny. My ze swojej strony zalecamy połączyć obie powyżej opisane formy ruchu i czerpać z życia jak najwięcej. Taka umiarkowana aktywność fizyczna jest zdrowa dla ducha i ciała.

Porada dnia

Zioła na zdrowe serce

Herbatkę ziołową wzmacniającą serce przygotujesz z pokrzywy, skrzypu, perzu oraz kwiatów lipy i głogu. Wymieszaj je w równych proporcjach i parz pod przykryciem przez 15 minut. Pij 1-2 razy dziennie.

Polecane

Losowe

Najnowsze

Sanevita.pl | Wybierz zdrowie!